En dag som volontär på daghem i Sydafrika

Har du funderat över att volontärarbeta med barn i Sydafrika? Här kan du läsa om hur en typisk dag kan se ut på ett dagis i en kåkstad strax utanför Kapstaden:

9.00: När vi kommer fram till daghemmet får vi ett varmt bemötande av glada barn som ropar med hög röst ’TEACHER TEACHER TEACHER’. Var beredd på många ’high-five’ vid ankomst!

9.10: Hjälp personalen med att servera frukost och mata bebisarna. Var försiktig, gröten är varm!

9.15: Morgonsamling i ring (bilden ovan) Vi går igenom veckodagarna och sjunger en sång för att starta dagen, melodin kommer att följa dig i flera dagar… Vi fortsätter med att läsa böcker i mindre grupper (kom ihåg att peka ut siffror och färger under tiden)

9.50: Dags att tvätta händerna. ‘One by one, hey!’ Barnen får ställa sig i kö för att tvätta händerna innan det är dags för…

10.00: Mellanmål. Här får du nytta av dina kunskaper i spelet ’Memory’ när du ska matcha varje barn med hans eller hennes ryggsäck samtidigt som du ska kunna läsa och uttala deras Xhosa-namn, men hjälp fås av den fasta personalen som själva pratar detta språk.

10.30: Lektionsdags! Ett par barn i taget får komma in i ett klassrum där vi presenterar en noga planerad lektion på 15-20 minuter med en massa roliga aktiviteter. Under tidigare lektioner har vi gjort giraffläckar av tyg, lejonmanar och maneter av papier maché-ballonger. Vi går samtidigt igenom bokstäver, siffror och färger på engelska.

12.20: Dags att tvätta händerna igen innan vi serverar en god lunch som den lokala personalen har förberett. ’Teacher, här, ge mig’. Ett bord i taget.

13.00: Vilostund. Vi lägger ut mattor och filtar samt tar av skorna på de små innan de kryper ihop för en liten tupplur.

13.15: Lunch för oss volontärer!

14.00: Dags att vakna. Vi hjälper de fortfarande halvsovande barnen upp och sätter på dem deras skor. Här kan du igen använda dina Memory-kunskaper när du ska matcha skoparen med rätt barns höger och vänster fot.

14.15: Den tysta lektionstiden inkluderar vanligtvis att barnen ritar eller lägger pussel för att öva på sin finmotorik och för att upprepa de lektioner de har haft om färger.

15.30: Hemgång. Se till att du äter en ordentlig middag och får en god natts sömn, i morgon är det dags igen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *